بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث، که گاهی اوقات به آن بیمه «فقط عمل» نیز گفته می شود، طبق قانون وسایل نقلیه موتوری برای همه دارندگان وسایل نقلیه الزامی قانونی است. این نوعی پوشش بیمه است که در آن بیمه‌گر در برابر آسیب به وسیله نقلیه شخص ثالث، اموال شخصی و صدمات فیزیکی محافظت می‌کند. این بیمه نامه هیچ گونه پوششی برای بیمه گذار ارائه نمی کند.

بیمه شخص ثالث چگونه کار می کند؟
اگر بیمه‌گذار با حادثه مواجه شود، بیمه‌گر برای پرداخت هزینه تعمیرات ملک شخص ثالث کمک مالی ارائه می‌کند. بنابراین بار مالی بیمه گذار را کاهش می دهد. در صورت وقوع حادثه، بیمه شده باید بلافاصله قبل از طرح دعوی، مراتب را به شرکت بیمه اطلاع دهد.

هنگامی که شکایت مطرح می شود، بیمه گر یک نقشه بردار را برای ارزیابی خسارات وارده و بررسی هزینه تخمینی تعمیرات تعیین می کند. پس از تکمیل بررسی، بیمه گر خسارت را تسویه می کند.

اهمیت بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث طبق قانون الزامی است. بنابراین داشتن پوشش شخص ثالث به بیمه گذار اجازه می دهد تا به تعهد قانونی خود عمل کند.

اگرچه این یک گزینه پوشش اولیه است، اما به بیمه‌گذاران آرامش خاطر می‌دهد که بدانند از حمایت مالی کافی در برابر آسیب‌هایی که ممکن است در تصادف به افراد دیگر وارد کنند، برخوردار باشند.

بیمه شخص ثالث، سرمایه بیمه گذار را در برابر خطرات تصادفی تضمین می کند.

اولین قدم برای درک نحوه عملکرد پوشش بیمه شخص ثالث، یادداشت کردن اصطلاحات استفاده شده است. برخی از اصطلاحات رایج مرتبط با پوشش شخص ثالث عبارتند از:

طرف اول: بیمه گذار یا شخصی که بیمه نامه خریداری کرده است.

شخص دوم: بیمه گر یا شرکت بیمه.

شخص ثالث: مدعی یا شخصی که دعوی خسارت ناشی از طرف اول را مطرح می کند.

اگر بیمه‌گذار با شخص ثالث تصادف کند، بیمه‌گذار موظف به پرداخت خسارت یا صدمات وارده است. در صورت وقوع حادثه، بیمه گذار باید در اسرع وقت به شرکت بیمه اطلاع داده و آنها را از وضعیت مطلع کند.

همچنین ضروری است اطلاعات مربوط به حادثه جمع آوری و با مشخصات زیر در اختیار بیمه گذار قرار گیرد:

شرح تصادف همراه با تاریخ و ساعت.

مشخصات بیمه و بیمه شدگان حاضر در هنگام حادثه.

صدمات وارده توسط راننده، مسافران و/یا به اموال یا وسیله نقلیه آسیب دیده را شرح دهید.

مشخصات شاهدان

وضعیت آب و هوا و دید در زمان حادثه.

عکس های شواهد جمع آوری شده از محل حادثه.

در صورت استعلام پلیس، جزئیات شرکت بیمه را ارائه کنید و در صورت وجود، شماره اولین گزارش اطلاعاتی (FIR) را یادداشت کنید. ضمناً در صورتی که حادثه ناشی از بیمه‌گذار نبوده باشد، متقاضی می‌تواند طبق شرایط مندرج در سند بیمه‌نامه، برای هزینه کرایه وسیله نقلیه موتوری، هزینه تعمیر و جبران خسارت اقدام کند.

ویژگی های بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث یک سطح اساسی از حمایت را برای همه بیمه گذاران ارائه می دهد.

همچنین به عنوان سیاست فقط مسئولیت یا عمل فقط نامیده می شود

در برابر مسئولیت قانونی شخص ثالث که ممکن است به دلیل دخالت بیمه گذار در حادثه ایجاد شود، محافظت می کند. صدمات جانی، جانی و خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث را جبران می کند

ویژگی قابل توجه این نوع سیاست این است که حق بیمه مقرون به صرفه دارد

بیمه شخص ثالث از خود خودروی بیمه شده حمایت نمی کند

فرآیند درخواست بیمه شخص ثالث
برای دریافت غرامت از شرکت بیمه، بیمه گذار باید قوانین خسارت را رعایت کند. فرآیند درخواست بیمه شخص ثالث شامل مراحل زیر است:

دارنده بیمه باید در مهلت مقرر حادثه را به شرح مندرج در سند بیمه نامه به شرکت بیمه اعلام کند.

بیمه‌گذار باید یک FIR در نزدیک‌ترین ایالت پلیس از محل حادثه تشکیل دهد و یک نسخه از آن را دریافت کند.

با وام دهنده درخواست ادعا کنید - فرم را پر کنید، مدارک مورد نیاز را رعایت کنید

پس از تشکیل پرونده، بیمه‌گر نقشه‌بردار را برای ارزیابی خسارت و بررسی هزینه برآورد شده اعزام می‌کند. پس از ارزیابی، نقشه بردار گزارشی را ارسال می کند

بر اساس گزارش، بیمه گر خسارت را تسویه می کند

شمول / حذف طرح بیمه شخص ثالث
شامل ها


بیمه شخص ثالث در مقابل خسارات وارده به شخص ثالث توسط وسیله نقلیه بیمه شده محافظت می کند. صدمات جسمی، خسارات وارده به وسیله نقلیه، آسیب به اموال و مرگ را پوشش می دهد.

محرومیت ها

بیمه شخص ثالث هیچ گونه خسارتی ارائه نمی کند، در صورتی که:

علت این حادثه رانندگی در حالت مستی بوده است

راننده زیر سن قانونی است یا مجرم رانندگی بدون گواهینامه رانندگی معتبر شناخته شده است

تصادف یک اقدام عمدی بود

این وسیله نقلیه برای هر گونه مقاصد تجاری یا فعالیت های غیرقانونی استفاده می شد

وسیله نقلیه می شود