x تبلیغات
بیمه یار

ترکیدگی لوله آب

پوشش ترکیدگی لوله آب در بیمه آتش سوزی
یکی از خطرات در ساختمانها اعم از مسکونی و تجاری ، خظر ترکیدگی لوله آب می باشد. این خطر می تواند سبب خسارت جزئی یا کلی به ساختمان و اموال داخل ساختمان گردد.
به طور مثال در یک انبار شکر در صورت ترکیدگی لوله آب مقدار زیاد از اموال صاحب کالا آسیب می بیند. یا در اثر ترکیدگی لوله آب در یک انبار کاغذ یا یک مغازه نوشت افزار خسارات جدی وارد می کند.  
یکی از روش های جبران خسارت ترکیدگی لوله آب خریداری پوشش ترکیدگی لوله آب در زمان خرید بیمه آتش سوزی می باشد.
ترکیدگی لوله آب به تنهایی دارای بیمه نامه نمی باشد، بلکه به صورت یک پوشش جانبی در زمان خرید بیمه آتش سوزی قابلیت خریداری دارد.
پوشش ترکیدگی لوله آب قبل از ارائه توسط شرکت بیمه گر نیاز به بازدید کارشناس شرکت بیمه از محل و بازدید لوله کشی ها دارد.
لوله کشی :
لوله کشی در ساختمان به منظور انتقال آب و فاضلاب در ساختمان صورت می گیرد. لوله کشی می بایست طبق استاندارد و با استفاده از لوله ها و قطعات با کیفیت انجام گیرد و گرنه عواقب سنگینی برای مالک ساختمان خواهد داشت.
لوله کشی در ساختمان عمدتا به دو روش روکار و توکار انجام می شود که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد.
از معایب لوله کشی توکار ، مشخص نبودن محل آسیب در زمان نشتی لوله است. همچنین در زمان تعمیر لوله می بایست دیوار ساختمان کنده کاری شود. که این کار هم زمان و هم هزینه بیشتری در بر خواهد داشت.
از معایب لوله کشی روکار هم می توان عدم زیبایی لازم برای ساختمان و احتمال آسیب دیده لوله در اثر ضربه را نام برد.
انواع لوله کشی های ساختمانی :
لوله کشی سرد و گرم
لوله کشی پکیج و شوفاژ
لوله کشی برای فاضلاب
لوله کشی گاز
انواع لوله ها برای لوله کشی
1.    لوله گالوانیزه :
یک نوع لوله فلزی با یک روکش از فلز روی است. این نوع لوله ها استحکام بالا در برابر ضربه را دارند.
2.    لوله مسی:
این نوع در قدیم در لوله کش ساختمان کاربرد داشته است و امروزه بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع لوله کشی رسوب کمتر صورت میگیرد.
3.     لوله پولیکا:
این نوع لوله عمدتا برای فاضلاب استفاده می شود. این نوع لوله سبک می باشد و در برابر خوردگی مقاوم است
4.    لوله پلی اتیلن:
این نوع لوله مقاومت بالایی در مقابل  فشار سیالات دارد.
5.    لوله پی وی سی :
این نوع لوله دارای مقاومت بالایی می باشد. همچنین در مقابل حرارت هم مقاوم می باشد. ولی این نوع لوله در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد می شکند. بنابراین باید در زمان استفاده به دمای محیط در فصل سرما هم دقت کرد.
6.    لوله های 5 لایه :
این نوع لوله نوع جدیدی ازلوله های بکار فته در لوله کشی ساختمان هستند. این لوله ها مقاومت بسیار خوبی دارند. همچنین میزان رسوب گیری این لوله ها پایین است.

همچنین در ساختمانها مواردی مثل روشویی، توالت فرنگی، ظرفشویی، ... نصب می گردد که بهتر است برای اطمینان بیشتر از کارایی و کیفیت نصب و عدم نشت در آینده نصب این موارد را به نصاب متخصص واگذار کنیم.  

 


 

کد بیمه تامین اجتماعی

 کد بیمه تامین اجتماعی چیست؟

 

هر مجموعه، کسب و کار  و شغلی که نیروی کاری دارد تا برای کارفرما کاری انجام دهند، باید در اسرع وقت کارمندان خود را بیمه گند. کد کارگاهی بیمه به کدی گفته می شود که به کارگاه هایی که کارمندان در آن مشغول کارند اختصاص داده می شود. بیمه کارمندان تحت کد کارگاهی بیمه آن کارگاه صورت میگیرد. حال برای شما این کد را بیشتر توضیح می دهیم تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد.
در بیان کد بیمه تامین اجتماعی چیست؟ باید بگوییم که کد کارگاهی و بیمه به این صورت بیان می‌کند که هر شغل، مجموعه و کسب و کاری که به هر شکلی کارمند و نیروی کار دارد، باید به بیمه نمودن پرسنل خود در اسرع وقت اقدام کند؛ و هرگونه توافق در جهت مخالف این امر، اعتباری نخواهد داشت. به همین دلیل تمامی مجموعه ها و کسب و کارها در شروع فعالیت مجموعه، باید در اداره ی بیمه، پرونده تشکیل داده و به دریافت کد گارگاهی بیمه اقدام کند.
کد کارگاهی بیمه در حقیقت یک عدد 10 رقمی است که به هر کارگاهی که، دارای کارفرما و افراد بیمه شده ای که در آن محل کار می کنند و حقوق می گیرند، یک کد گارگاهی به خصوص تعلق می گیرید. این عدد 10 رقمی به چند بخش تقسیم می شود که با یک مثال به صورت کامل برای شما شرح خواهم داد:
در کد بیمه تامین اجتماعی چیست؟ عدد 3 رقم اول، نشان دهنده ی شعبه است، 3 رقم دوم نوع فعالیت مجموعه و در آخر 4 رقم آخر نشان دهنده ی شماره پرونده می باشد.
به مثال زیر توجه کنید:
کد 0183630037 را در نظر بگیرید، از چپ به راست، سه رقم اول نشان دهنده ی شعبه 18 تهران، سه رقم بعدی نشان دهنده ی فعالیت تراشکاری (این 3 رقم در سازمان تامین اجتماعی، به صورت ثابت تعریف شده است.) و چهار رقم آخر نشان می دهد که این فرد، سی و هفتمین نفری است که برای دریافت کد کارگاهی بیمه از سازمان تامین اجتماعی اقدام کرده است.
 

حق بیمه کارگران

  حق بیمه کارگران در بیمه تامین اجتماعی 

 
 
حق بیمه کارگر و پرداخت حق بیمه کارگری 1400 و 1401 و همچنین حق بیمه کارفرما از مسائلی است که پیچیدگی‌های زیاد آن باعث سردرگمی می‌شود و یکی از نکات ضروری قرارداد کار است.
در این مقاله قصد داریم به سوالات حقوقی و کاربردی شما در خصوص این موضوع مهم قرارداد استخدام پاسخ دهیم. با رکلا همراه باشید.
حق بیمه کارگری 1400 و 1401 چیست
مطابق ماده 148 قانون کار « کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه‌ کردن کارگران واحد خود اقدام نمایند. »
با توجه به این‌که مسائل مربوط به حقوق کار و قانون بیمه کارگر و کارفرما با نظم عمومی کشور ارتباط دارد، حتی اگر کارگر و کارفرما مخالف با آن قواعد توافق کنند، در صورت شکایت کارگر، کلیه توافق‌های انجام شدهۀ قبلی از اعتبار خارج خواهد شد زیرا قانون‌گذار اجازۀ توافق مخالف با قوانین کار و قانون بیمه کارگر و کارفرما را نداده است.
حق بیمه نیز در قانون کار مورد توجه قرار گرفته است و از حقوق کارگر و از وظایف کارفرما می‌باشد. بنابراین توافق مخالف با آن امکان‌پذیر نیست.
بنابراین حتی اگر کارگر قبول کند که کارفرما از بیمه نمودن ایشان خودداری نماید، باز هم این توافق از نظر قانونی پذیرفته نیست و بر خلاف قانون بیمه کارگر و کارفرما است.
نحوه محاسبه حق بیمه کارگری 1400 و 1401
حق بیمه 30 درصد حقوق می‌باشد که از این 30 درصد، 23 درصد به‌عهدۀ کارفرما و 7 درصد از آن به‌عهدۀ کارگر است. محاسبه حق بیمه سال 1400 و 1401 به این صورت خواهد بود.
مهلت پرداخت
مطابق با مادۀ 39 قانون تأمین اجتماعی و مستند در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، مهلت قانونی تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است. در کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند، این مهلت تا دو ماه بعد خواهد بود.
جرایم کارفرما در صورت بیمه نکردن کارگر
مطابق ماده 183 قانون کار ، اگر کارفرما از بیمه‌کردن کارگر خودداری نماید علاوه بر اینکه وظیفه دارد کلیه حقوق مربوط به کارگر را پرداخت نماید باید یک جریمه نقدی معادل 2 تا 10 برابر حق بیمه مربوطه را نیز پرداخت نماید. به عنوان مثال، اگر حق بیمه ، مبلغ هفتصد هزار تومان باشد و کارفرما حق بیمه را پرداخت نکند، جریمه‌ای که برای ایشان تعیین می‌شود 2 تا 10 برابر مبلغ هفتصد هزار تومان است. میزان جریمه کارفرما برای بیمه نکردن کارگر به این صورت است.
جرایم دیرکرد پرداخت حق بیمه کارگر
در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارگری 1400 و 1401، جریمه‌های تاخیر پرداخت حق بیمه، 2 درصد به‌ازای هر ماه نسبت به مجموع حق بیمه و بیمه بیکاری است. در مورد بدهی های طرح شده در هیات‌های تشخیص مطالبات و تجدید نظر نیز، تاریخ آغاز محاسبات از زمان ابلاغ رای قطعی است. بنابراین لازم است حداکثر مهلت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی توسط کارفرما و کارگر رعایت شود.
نحوه محاسبه جریمه بیمه نکردن کارگر
کارفرما در صورت عدم ارسال لیست بیمه از دو جهت جریمه می‌شود:
1. جریمه ناشی از عدم تسلیم لیست
2. جریمه ناشی از تاخیر در پرداخت حق بیمه
جریمه عدم تسلیم لیست یا تاخیر در ارسال لیست تا 10 درصد و صرفاً برای یک‌بار به‌نسبت جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه می‌شود. اگر کارفرما قبل از صدور اجرائیه، بدهی‌های عقب افتادۀ خود را پرداخت کند از 40 درصد بخشودگی در جریمه برخودار می‌شود. نحوه محاسبه جریمه بیمه نکردن کارگر به این شکل است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه،جریمه تاخیر پرداخت حق بیمه برای هر ماه، 2 درصد به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری است.
 

بیمه آتش سوزی

 بیمه آتش سوزی و بیمه زلزله

حفظ و نگهداشت اموال از خطرات گوناگون همواره مطلوب بوده است. خبرهای مربوط به آتش سوزی در مکان‌های مختلف از آتش سوزی در منزل گرفته تا آتش سوزی در پاساژها و ساختمان‌های مختلف همواره در بین اخبار حوادث روزانه دیده می‌شود، خسارات مالی ناشی از آتش سوزی به همراه اتفاقات غم انگیز دیگر همچون از دست دادن جان هموطنانمان برای همه ما ناراحت کننده می‌باشد. یکی از حوادث ناراحت کننده آتش سوزی تاریخ ایران، آتش سوزی در ساختمان پلاسکو در سال ۹۵ بود که هنوز با گذشت یکسال از این حادثه هنوز جبران خسارات مالی بسیاری از کسبه انجام نشده است. همه این اتفاقات می‌تواند دلیل بسیار مهمی باشد تا به اهمیت بیمه آتش سوزی پی برده و محل کار یا زندگیمان را بیمه کنیم. در کنار آتش سوزی، زلزله از دیگر حوادثی است می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی را داشته باشد. بیمه زلزله یکی از پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی است که در ادامه به بررسی کامل این بیمه‌نامه خواهیم پرداخت.
بیمه آتش سوزی و  بیمه زلزله چه ارتباطی با هم دارند؟
بیمه آتش سوزی علاوه بر پوشش صاعقه و آتش سوزی و انفجار که پوشش‌های اصلی این بیمه نامه می باشد، دارای پوشش‌های اضافی نیز هست، از جمله پوشش‌های اضافی این بیمه نامه، پوشش  زلزله و آتشفشان می‌باشد. در واقع بیمه‌نامه‌ای به نام بیمه زلزله در هیچ کدام از شرکت‌های بیمه نداریم و زلزله از پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی است که قابل خرید برای تمامی بیمه‌های آتش سوزی اعم از بیمه آتش سوزی منزل مسکونی، بیمه آتش سوزی صنعتی و غیر صنعتی می‌باشد.
بیمه آتش سوزی چیست؟
بیمه آتش سوزی بیمه‌نامه‌ای است برای جبران خسارات مالی وارد شده به اموال فرد بر اثر حوادثی که منجر به آتش سوزی و سایر خسارات تحت پوشش این بیمه نامه باشد، بیمه آتش سوزی خسارات جانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد بلکه شما با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه، محل مورد نظر و اثاثیه و محتویات متعلق به بیمه گذار را در برابر خسارات ناشی از آتش سوزی و زلزله تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم.
شرایط  عمومی بیمه آتش سوزی
شما با خرید بیمه آتش سوزی اموال و ساختمان خود را در برابر ۳ خطر اصلی از جمله آتش سوزی، صاعقه و انفجار (آصا) بیمه می‌کنید. تعریف هر کدام از خطرات فوق در شرایط عمومی بیمه آتش سوزی به صورت کامل آمده است. احتمالا سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که خطرات دیگر از جمله بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و سایر خطرات چگونه تحت پوشش قرار می‌گیرند؟ در ادامه به توضیحات پوشش‌های اضافی این بیمه نامه می‌پردازیم.
پوشش‌های بیمه آتش سوزی
پوشش‌های اصلی بیمه آتش سوزی
خطرات اصلی که در بیمه آتش سوزی تحت پوشش می‌باشند عبارتند از:
۱-آتش سوزی: ترکیب هر نوع ماده با اکسیژن که با تولید شعله همراه شود در دسته خطرات اصلی قرار می‌گیرد که اغلب حوادث و خسارات ناشی از آتش سوزی می‌باشد.
۲-صاعقه: تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین که منجربه خسارت و یا حتی آتش سوزی شود در این دسته قرار می‌گیرد.
۳-انفجار: خساراتی که در اثر آزاد شدن گاز یا بخار انرژی زیادی صورت بگیرد و خسارات زیادی را ایجاد کند در دسته خطرات اصلی بیمه نامه قرار می‌گیرند. البته برخی از انفجارات از جمله انفجارات ناشی از فعل و انفعالات هسته‌ای تحت پوشش این بیمه نامه نمی‌باشد.
موارد یاد شده آصا، از پوشش‌های اصلی بیمه آتش سوزی است و در استعلام بیمه آتش سوزی و فرمول محاسبه حق بیمه آتش سوزی تاثیر ندارد.
پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی
همانطور که گفته شد فقط ۳ دسته از خطرات به عنوان خطرات اصلی این بیمه نامه می‌باشند ولی برای داشتن پوشش در مقابل خطرات اضافی باید پوشش‌های اضافی را بیمه گذار خریداری نماید. البته برخی از پوشش‌های اضافی در برخی از شرکت های بیمه تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. انتخاب هر یک از پوشش‌ها در نحوه محاسبه نرخ بیمه آتش سوزی و استعلام نرخ بیمه آتش سوزی موثر می‌باشد و در حالت کلی  پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی به شرح زیر می‌باشد:
سیل و طغیان آب رودخانه.1
زلزله و آتش¬فشان، بیمه زلزله.2
طوفان و تند باد و گرد باد.3
جبران خسارات ناشی از ترکیدن لوله آب.4
جبران خسارات ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف و تگرگ.5
سقوط هواپیما و هلیکوپتر و قطعات منفصله آن.6
هزینه پاکسازی و برداشت ضایعات آتش سوزی.7
8.شکست شیشه
سرقت با شکست حرز.9
انفجار ظروف تحت فشار صنعتی.10
ریزش سقف ناشی از سنگینی برف.11
رانش و فروکش کردن زمین.12
ریزش کوه و سقوط بهمن.13
نشت دستگاه آب افشان.14
مسئولیت خسارت ناشی از انفجار و آتش سوزی وارد شده به همسایگان.15
برخورد اجسام خارجی به ساختمان.16
هر فردی که قصد بیمه کردن ساختمان و اموال خود را دارد باید همه شرایط محل مورد نظر را به همراه پوشش‌های اضافی مورد نیاز را بررسی و انتخاب و خریداری نماید. از جمله پوشش‌های مورد توجه و مهم در بیمه آتش سوزی پوشش زلزله است که بین افراد به نام بیمه زلزله تعبیر می‌شود، برای ساختمان‌هایی که در منطقه‌ای قرار دارند که احتمال رانش زمین وجود دارد و یا برای ساختمان‌هایی که در نزدیکی های فرودگاه قرار دارند خرید هر کدام از پوشش‌های مرتبط می‌تواند کمک شایانی در زمان خسارت به وی می‌نماید. با توجه به ریسک مورد بیمه و انتخاب پوشش‌های اضافی قیمت بیمه آتش سوزی تغییر می‌نماید.

بیمه مسافرتی

 بیمه مسافرتی از بیمه‌گزاران در برابر حوادث احتمالی سفر محافظت می‌کند. این بیمه برای اخذ ویزا از بعضی سفارت‌خانه‌ها الزامی است و برای سایر سفارت‌خانه‌ها نیز توصیه می‌شود. با توجه به اختلاف نرخ ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، هزینه‌های درمان در این کشورها بسیار گران است. اگر بیمه‌گزار در صورت بروز حادثه بخواهد هزینه را آزاد پرداخت کند، ممکن است یک سرماخوردگی ساده هزینه‌های سنگینی را برای وی رقم بزند. مشکل بزرگ‌تر می‌تواند این باشد که بیمه‌گزار هزینه درمان خود را همراه نداشته باشد!!! تصور کنید چمدان شما که حاوی وسایل ضروری سفر است مفقود شود. مخصوصاً اگر بدون آن وسایل، ادامه سفر دشوار باشد. اگر بیمه مسافرتی داشته باشید، می‌توانید هزینه خسارت مفقود شدن بار خود را از بیمه بگیرید. بنابراین رسیدن به این نتیجه چندان دور از ذهن نیست که بیمه مسافرتی مزایای زیادی برای بیمه‌گزاران ایجاد می‌کند و تهیه کردن آن برای سفرهای خارج از کشور امری حیاتی است.

پیگیری خسارت

نحوه پیگیری خسارت معمولاً بدین صورت است که موقع بروز حادثه، بیمه‌گزار باید با شماره‌ای که روی بیمه‌نامه مسافرتی خود درج شده است، تماس بگیرد؛ نام، شماره بیمه‌نامه و مدت اعتبار آن را بگوید و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثه‌ای که رخ‌ داده شرکت کمک‌رسان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بعضی از شرکت‌های کمک‌رسان این خدمات را ندارند و بیمه‌گزار باید شخصاً خسارت خود را پیگیری و پرداخت هزینه کند؛ سپس با ارائه صورتحساب‌های پرداخت‌شده در سفر، هزینه خسارت‌های تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور محل اقامت خود دریافت کند.

پرداخت خسارت 
نحوه پرداخت هزینه شرکت‌های کمک‌رسان در سفر دو نوع است؛ در یک حالت این شرکت‌ها با ارگانی که بیمه‌گزار برای رفع خسارت با آن سروکار دارد (مثل بیمارستان و...) ارتباط برقرار می‌کنند و هزینه خسارت را مستقیم با آنجا حساب می‌کنند. برای مثال اگر بیمه‌گزاری در سفر دچار آسیب جسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمک‌رسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب می‌کند.
در حالتی دیگر شرکت کمک‌رسان هزینه خسارت واردشده را در صورت امکان به حساب بیمه‌گزار واریز می‌کند. برای مثال اگر هواپیمای بیمه‌گزاری 12 ساعت تأخیر داشته باشد، بسته به اینکه تحت پوشش کدام شرکت بیمه باشد، بین 90 تا 100 یورو خسارت باید دریافت کند. در این حالت شرکت کمک‌رسان این هزینه را در صورت امکان به حساب بیمه‌گزار واریز می‌کند.
درصورتی‌که بیمه‌گزار به دلایلی نتواند یا نخواهد هزینه خسارت خود را از شرکت کمک‌رسان در سفر دریافت کند، می‌تواند این هزینه را خود پرداخت کرده و با ارائه مدارک لازم، هزینه را در کشور محل اقامت خود دریافت کند.
این مدارک شامل بیمه‌نامه و صورتحساب‌های پرداخت‌شده مورد تأیید ارگان (های) ذی‌ربط است.
یکی از عوامل قابل توجه درباره شرکت‌های کمک‌رسان اپراتور فارسی‌زبان است. تصور کنید در سفر دچار حادثه‌ای شدید و می‌خواهید از خدمات بیمه مسافرتی خود استفاده کنید. باید با شماره‌ای که روی بیمه‌نامه خود درج شده تماس بگیرید و اتفاق رخ داده را شرح دهید. حالا اگر شرکت کمک رسان دارای پاسخگوی فارسی زبان باشد کار شما بسیار راحت خواهد شد. برخی از شرکت های کمک رسان مانند آلیانز فاقد پاسخگوی فارسی زبان هستند.
 
صفحه قبل 1 صفحه بعد